« Women @ Work » : wat als er meer vrouwen binnen onze beroepen werkten?

Donderdag 22 september 2016 — Op 28 september vindt de eerste editie van « Women @ Work » plaats op de “Abattoir” van Anderlecht, een evenement dat vrouwen wil laten kennismaken met beroepen die als « typisch mannelijk » worden beschouwd.

Vier bedrijven van de private en publieke sector hebben de krachten gebundeld om deze informatiedag te organiseren. De Spoorwegen, de politiezone Brussel HOOFDSTAD Elsene, de MIVB en Veolia zullen allen aanwezig zijn op de site van de slachthuizen van Anderlecht om verschillende carrièremogelijkheden voor te stellen en vrouwen aan te moedigen om te solliciteren voor deze boeiende jobs die vaak meer aanzien worden als een mannenjob.

Dankzij de culturele vereniging Cultureghem, die vooral werkzaam is op site van de slachthuizen van Anderlecht, zal er ook animatie aangeboden aan de kinderen en zal er een maaltijd geserveerd worden op basis van het wekelijks concept van “barratoir”.

Er zullen uiteraard vrouwen aanwezig zijn die ambassadrice zijn voor hun sector, zij zullen uitleg geven bij hun jobparcours en antwoorden op de vragen van de bezoekers. Doorheen de dag worden ook verschillende ronde tafels georganiseerd.

Praktische informatie :

Waar ? Op de site van de slachthuizen van Anderlecht (Ropsy Chaudronstraat 24 te 1070 Anderlecht – Metro Clemenceau)

Wanneer ? : woensdag 28 september van 10u tot 16u

Programma : Aanwezigheid van ambassadrices van de vier ondernemingen

Ronde tafelgesprekken tussen 11u30 en 14u

Kinderanimatie gedurende de ganse dag

Maaltijd aangeboden voor de prijs van €5 tussen 12u en 14u

Over Veolia

Veolia is de wereldwijde referentie van de geoptimaliseerde resource management. Aanwezig op vijf continenten, met meer dan 174 000 medewerkers, ontwerpt en implementeert de Group oplossingen voor het beheer van water, afval en energie betrokken bij de duurzame ontwikkeling van steden en industrieën. Via haar drie complementaire activiteiten, Veolia helpt bij het ontwikkelen van de toegang tot middelen, het behoud van hulpbronnen en ze te vernieuwen.

In 2015, voorzag de Veolia groep 100 miljoen mensen van drinkwater, 63 miljoen van sanitaire voorzieningen, produceerde 63 miljoen megawattuur en won 42,9 miljoen ton afval terug. Veolia Environnement (Parijs Euronext: VIE) behaalde in 2015 een geconsolideerde omzet van 25 miljard euro.

Lokale politie Brussel HOOFDSTAD Elsene

De meergemeentezone Brussel HOOFDSTAD Elsene omvat het grondgebied (38,94 km²) van de stad Brussel, de deelgemeenten Laken, Neder-over-Heembeek en Haren en de gemeente Elsene.

De bevolking (zo’n 259 000 inwoners) is zeer divers en dat is merkbaar op verschillende vlakken. Niet alleen zijn alle sociale lagen van de bevolking vertegenwoordigd, maar ook een waaier aan nationaliteiten en etnische origines hebben in Brussel een vaste stek gevonden. Daarenboven kan men de aanwezigheid van verschillende nationale, Europese en internationale instellingen, administraties en bedrijven die zich op het grondgebied van onze politiezone hebben gevestigd niet negeren.

Dagelijks verwelkomt de politiezone op haar territorium ook vele pendelaars en toeristen die genieten van de verschillende historische trekpleisters en die deelnemen aan de recreatieve en culturele evenementen en activiteiten. Op een gemiddelde werkdag bedraagt de dagpopulatie bij benadering 1 200 000 personen.

Daarnaast beheert ons politiekorps alle evenementen die zich voordoen binnen de context van een grootstad als Brussel. Een gepast antwoord vinden is niet altijd gemakkelijk en de werking van de politiezone moet onder alle omstandigheden flexibel en creatief zijn.

Onze 7 hoofdopdrachten zijn: wijkwerking, onthaal, interventie, handhaving van de openbare orde, recherche, verkeer en slachtofferbejegening. Kortom, kennen en beschermen dat is waar wij voor staan!

Om het hoofd te kunnen bieden aan de vele missies zijn we regelmatig op zoek naar agenten van politie, inspecteurs van politie en burgerpersoneel.

Over de MIVB

Om jaarlijks meer dan 370 miljoen ritten te verzorgen, kan de MIVB rekenen op het professionalisme van zo’n 8000 medewerkers. De MIVB speelt een cruciale rol in de mobiliteit van de hoofdstad en is er tevens de grootste werkgever. De modernisering van de metro, de uitbreiding van het tramnet of de bouw van nieuwe stelplaatsen zijn maar een paar voorbeelden van de boeiende projecten waarvoor de MIVB op zoek is naar enthousiaste medewerkers. Een waaier van 300 verschillende beroepen waar diversiteit centraal staat, dat is wat de MIVB je te bieden heeft.

Perscontacten:

Voor Veolia : Frédérique Meeus - +32 499.540.516

Voor MIVB : Cindy Arents- +32 498.42.58.12

Voor Lokale politie Brussel HOOFDSTAD Elsene: Sandra de Tandt - +32 478.63.64.32