Eerste ‘Job Experience Day’ van start in Brussel-Zuid

Vrijdag 17 november 2017 — Op 17 en 18 november organiseren HR Rail en NMBS de eerste ‘Job Experience Day’. Kandidaten kunnen de job van treinbestuurder, bestuurder rangeringen en treinbegeleider ‘beleven’ op de trein in het station en zich zo een duidelijk beeld vormen van de job. Vandaag stond de trein in Brussel-Zuid, morgen staat hij in Antwerpen-Centraal. NMBS en HR Rail willen dit jaar nog een honderdtal treinbestuurders en zo’n 80 treinbegeleiders aanwerven.

De jobs van treinbegeleider en treinbestuurder zijn doorgaans wel gekend bij het grote publiek. Toch komt er meer bij kijken dan de meeste mensen denken. Dankzij de interactieve aanpak van de ‘Job Experience Day’ leren de kandidaten alle aspecten van de job kennen. Ze kunnen bovendien al hun vragen stellen aan mensen van het terrein, zodat ze bewust kunnen kiezen om al of niet te solliciteren. Van de 240 geïnteresseerden die zich inschreven via www.despoorwegenwervenaan.be ontvingen er na een prescreening 140 een uitnodiging.

Treinbestuurder of bestuurder rangeringen

Treinbestuurder of bestuurder rangeringen zijn jobs waarbij zin voor verantwoordelijkheid, discipline, flexibiliteit en een neus voor techniek belangrijk zijn. Een treinbestuurder moet op de hoogte zijn van de veiligheid, de seingeving en de manier waarop het treinverkeer is georganiseerd. Hij weet alles over het treinmaterieel, de remtechniek en de communicatie met de verkeersleiding. Hij heeft ook inzicht in de spoorinfrastructuur en kent de spoorlijnen waarop hij rijdt door en door. Een kandidaat-treinbestuurder volgt een betaalde opleiding van bijna een jaar. Wie slaagt voor alle evaluaties kan aan de slag als zelfstandig treinbestuurder. Om aan de selectieproeven te kunnen deelnemen is minimum een diploma secundair onderwijs nodig.

Treinbegeleider

Een treinbegeleider is het aanspreekpunt voor de reizigers op de trein en het perron. Kwaliteiten als verantwoordelijkheidsgevoel, klantgerichtheid, flexibiliteit en commerciële ingesteldheid zijn cruciaal. Treinbegeleiders waken immers over de veiligheid van de reizigers en de treinrit. Ook staan ze in voor de stiptheid, geven informatie en controleren en verkopen vervoersbewijzen. De knepen van het vak worden aangeleerd tijdens een betaalde opleiding van 4,5 maanden. Klanten te woord staan in het Frans hoort hier ook bij. Net als alle medewerkers van de Spoorwegen hebben zij ook een vrijkaart voor de Benelux, een hospitalisatieverzekering en maaltijdcheques.

Continu op zoek

NMBS zoekt, in samenwerking met HR Rail, dit jaar nog een honderdtal treinbestuurders en zo’n 80 treinbegeleiders. Om geschikte kandidaten te vinden voor deze knelpuntberoepen worden continu inspanningen gedaan. Solliciteren kan via www.despoorwegenwervenaan.be.