Eerste ‘Job Experience Day’ voor kandidaat-treinbestuurders en -treinbegeleiders

Donderdag 16 november 2017 — Op 17 en 18 november organiseren HR Rail en NMBS de eerste Job Experience Day in Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal. Kandidaten kunnen de job van treinbestuurder, bestuurder rangeringen en treinbegeleider ‘beleven’ op de trein in het station. Het objectief is om dit jaar nog een honderdtal treinbestuurders en zo’n 80 treinbegeleiders aan te werven.

NMBS zoekt, in samenwerking met HR Rail, dit jaar nog een honderdtal treinbestuurders en zo’n 80 treinbegeleiders. Om geschikte kandidaten voor deze knelpuntberoepen te vinden, worden continu inspanningen gedaan. Bovenop de gebruikelijke kanalen, brengt HR Rail via verschillende acties de jobs naar de mensen toe: de jobtrein die in maart Vlaanderen doorkruiste, een stationsactie in augustus waar kandidaten een treinsimulator konden besturen en nu de Job Experience Day. Op vrijdag 17 november staat de “belevingstrein” in Brussel-Zuid en op 18 november in Antwerpen-Centraal.

Alle info op de trein

Tijdens de Job Experience Day krijgen kandidaten alle info over de job ‘op’ de trein, van échte treinbestuurders en treinbegeleiders. Wie zich inschrijft voor de Job Experience Day van treinbegeleider leert alle aspecten van de job kennen via een ‘job experience game’, waar je een dienstfiche leert lezen, een vertrekprocedure aanschouwt, zelf iets aankondigt in de trein…

Kandidaat-treinbestuurders maken kennis met een locomotief en stuurpost, kunnen een rit maken met de treinsimulator en worden uitgebreid geïnformeerd over de opleiding.

Beleving centraal
De jobs van treinbegeleider en treinbestuurder (reizigerstrein of rangeringen) zijn doorgaans wel gekend bij het grote publiek, maar ze houden veel méér in dan eerst gedacht. Via dit concept kunnen de kandidaten echt beleven wat de job inhoudt. Ze kunnen bovendien al hun vragen stellen aan mensen van het terrein en zo heel bewust een keuze maken. Wie overtuigd is, kan meteen solliciteren.