NMBS wil tegen eind 2018 nog 1.200 medewerkers aanwerven die gepassioneerd zijn door de reizigers

Dinsdag 27 maart 2018 — Met als doel deze 1.200 toekomstige collega's tegen eind 2018 aan te werven, heeft NMBS aan HR Rail gevraagd een nieuwe rekruteringscampagne te lanceren die de passie van de spoormannen en -vrouwen voor hun beroep en de reizigers vooropstelt. De campagne, die deze week van start ging, zet de spoormedewerkers en hun inspanningen ten voordele van de treinreizigers in de kijker.

Over gans 2018 dient HR Rail (de juridische werkgever van de Belgische Spoorwegen) in totaal 1.600 nieuwe medewerkers voor rekening van NMBS aan te werven. De uitdaging is aanzienlijk aangezien NMBS op zoek is naar 320 treinbestuurders en bestuurders rangeringen, alsook 185 treinbegeleiders. Bovenop deze beroepen die specifiek zijn voor de spoorwegen, is NMBS eveneens op zoek naar technische profielen, zoals 300 technici (mecaniciens en elektromecaniciens), alsook burgerlijk en industrieel ingenieurs en commercieel medewerkers.

Een nieuwe website: www.nmbs.be/jobs

Om de toekomstige medewerkers voor deze jobs binnen de spoorwegen zo goed mogelijk te informeren werd de website www.nmbs.be/jobs in een nieuw kleedje gestoken. Het gaat om een platform waar kandidaten en NMBS met elkaar in contact komen. De site laat kandidaten - zowel recent afgestudeerde jongeren als meer ervaren kandidaten - het universum van de spoorwegen en zijn vele carrièremogelijkheden ontdekken. Via de getuigenissen van medewerkers kunnen kandidaten een beter begrip krijgen van de competenties die vereist zijn voor de job in kwestie; op die manier kunnen zij zich een concreet idee vormen.

NMBS en HR Rail wilden een warme en menselijke campagne opzetten, met een boodschap waarin de passie van de medewerkers voor de reizigers centraal staat. Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: "Deze campagne gaat verder dan de simpele oproep tot kandidaatstelling: zij benadrukt immers de waarden die nodig zijn voor onze toekomst, zoals klantgerichtheid, professionalisme, engagement en de passie voor het beroep, alsook de goesting uitdagingen aan te gaan."

Gezien de omvang en de diversiteit van het jobaanbod, is het doelpubliek dan ook zeer gevarieerd. De prioriteit bestaat erin de beste professionals aan te trekken, op de eerste plaats omwille van hun potentieel en hun klantgerichtheid.