Sophie Dutordoir stapt mee aan boord van de jobtrein, op zoek naar nieuwe collega’s met passie voor de reiziger

Vrijdag 20 april 2018 — NMBS en HR Rail zetten vandaag voor het tweede jaar op rij de jobtrein in. Met deze trein rijdt NMBS potentiële nieuwe medewerkers tegemoet in 15 treinstations. De geïnteresseerden maken kennis met de verschillende jobs en kunnen al hun vragen stellen aan toekomstige collega’s. Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, stapte ook zélf op om kandidaten met passie voor de reiziger te enthousiasmeren.

NMBS is voor geheel 2018 op zoek naar 1.600 nieuwe medewerkers, waaronder 320 treinbestuurders, 185 treinbegeleiders en zo’n 300 technici. Daarvan zijn al een heel aantal vacatures ingevuld, maar de zoektocht naar nieuwe medewerkers gaat onverminderd verder. Het gaat om een mix van verschillende functies, waarvoor gezocht wordt naar een mix van mensen die zowel voor de interne werking als voor het contact met de klanten verrijkend is.

Dankzij de jobtrein willen HR Rail en NMBS zo veel mogelijk kandidaten op één dag bereiken, met als doel een aanwervingsboost in Vlaanderen en Brussel. De concurrentie om geschikte arbeidskrachten te vinden speelt daar sterk. Daarom zijn er continu initiatieven om zoveel mogelijk kandidaten te motiveren (o.a. jobdagen op het terrein en aanwervingsacties in stations).

CEO mee aan boord

Zich bewust van de war for talent, zet Sophie Dutordoir persoonlijk mee haar schouders onder dit initiatief: “De jobtrein is een uniek concept. Ambassadeurs van NMBS en HR Rail, die de waarden van NMBS uitstralen, trekken kandidaten met dezelfde drive aan. Klantgerichte en professionele mensen met beroepsfierheid en de goesting om uitdagingen aan te gaan, daar zijn we naar op zoek.”

440 inschrijvingen

440 geïnteresseerden schreven zich in voor de jobtrein. De 285 kandidaten die door de eerste screening geraakten konden instappen in een station in hun eigen regio. De jobtrein vertrok vanochtend om 9 uur in Kortrijk en stopt in 15 stations. Solliciteren kan meteen via de pc’s in de trein of na afloop thuis. Als de kandidaten voldoende geïnformeerd zijn, stappen ze af en krijgen ze een gratis ticket naar huis.

Verwelkoming door Sophie Dutordoir<br/>Bron: Sébastien Adriaensen
Uitleg door ambassadeur<br/>Bron: Sébastien Adriaensen